kasmiri-saivizmus-borito.jpg

SWAMI LAKSHMAN JOO:

KASMÍRI SAIVIZMUS

Legfőbb titkok

Fordította: Répási Zsolt és Laki Zoltán

Szerkesztette: Horváth Róbert

Kiadó: Sursum kiadó, Gödöllő, 2020

Oldalszám: 172 oldal

Típus: keménytáblás, kétszínnyomásos

ISBN: 978-615-81272-3-3

Bolti ár: 3 900 Ft

E könyv szentként tisztelt és tudós szerzője arra a monumentális feladatra vállalkozott, hogy feltárja a kasmíri saivizmus monisztikus, egységelvű hagyományvonulatát. Előadásaiban útmutatást ad a śaiva tanítások labirintusában való eligazodáshoz, és mindvégig hangsúlyozza az elméleti igazságok gyakorlati megvalósításának fontosságát. A tizenkilenc fejezet mindegyike egy-egy alapvető tanítást mutat be, a szisztematikus, felsorolásszerű kifejtést pedig az elmondottak mélyebb értelmét megvilágító praktikus példák egészítik ki.

 

A Kasmíri saivizmus. Legfőbb titkokban Swami Lakshman Joo (1907–1991) lényegre törően foglalja össze Abhinavagupta Tantrāloka című művének azon témaköreit, melyeket a legfontosabbnak tekintett. A harminchat tattvával, a szanszkrit abc ötven betűjével, a tudatosság hét állapotával, a kasmíri saivizmus és a vedānta különbségével, vagy a kuṇḍalinī egyedülálló jelentőségével foglalkozó fejezeteken keresztül átfogó képet ad a nem-dualisztikus kasmíri śaiva bölcseletről – magyar nyelven első ízben.

TARTALOMJEGYZÉK
A  SZERZŐRŐL

„A közönséges világban a hang külsőleg a térben, bensőleg a fülben tükröződik; a tapintás külsőleg a levegőben, bensőleg a bőrön; az alak külsőleg a tűzben és a tükörben, bensőleg a szemben; az íz külsőleg a vízben, bensőleg a nyelven; a szag pedig külsőleg a földben, belsőleg az orrban. Ezek azonban pusztán olyanok, mint a tükröződések egy tükörben. Csak külön-külön nyilvánulnak meg. (…) Egyedül a legfelső isteni tudatban található meg egyidejűleg mind az öt tükröződés. (…) A világmindenség tehát a tudat tükrében nyilvánul meg, nem a [megismerő] szervekben vagy az öt nagy elemben.

„Valójában minden [individuális] alany (jīva) csak Isten mint egyetlen alany megtestesülése. Amikor a föld vagy a levegő elemben nyilvánul meg, akkor azzá válik és elveszíti a maga alanyiságát. Ugyanez a helyzet az összes tattvával. Igazából mindegyik egyazon univerzális szubjektum teste. Ez nyilvánul meg a földtől Śiváig, és ha eléri az utóbbit, Śivává válik.

  • Facebook - White Circle